Hund og friluftsliv
Kommentarer 2

Vår første telttur i Nordmarka: Noen erfaringer

Vi har lenge hatt et mål om å komme oss mer ut i skogen, og overnatte. Sakte, men sikkert, har vi samlet det vi trenger av utstyr for å komme i gang, og da det var meldt så utrolig fint vær denne helga tok vi steget og kjøpte det siste vi trengte: skikkelige sekker.

Lørdag formiddag la vi av gårde, med Nedre Blanksjø som mål. Dette er et sted som er utrolig enkelt å komme seg til, har ferdig teltplasser (med søppeldunker!) og er langt nok vekk til at man føler man er ute i skogen, uten at det er for langt å gå for en corgi på 4,5 måneder.

Yoshi elsker å være i skogen. Han går så fint, og koser seg med å få utforske og løpe friere enn han kan gjøre i byen. Det ender vel med at vi flytter på landet kun fordi han er så lykkelig i naturen.

Oh well.

Alt i alt hadde vi en skikkelig fin tur, og målet vårt denne gangen var egentlig bare å komme oss ut i skogen, og kjenne på turlivet, finne ut hva vi ikke hadde trengt å ta med oss, hva vi savna og hva vi ønsker å gjøre annerledes neste gang. Vi har også lyst til å bygge opp den ultimate pakkliste, som vi alltid kan se på, og vite at om vi tar med oss det på lista så kommer vi til å ha en super tur.

Dette gjorde vi riktig

• Vi hadde gode sekker. Det er kanskje det viktigste av alt. Gode sekker, som er stilt inn bra, og som gjør at vi kan bære mye over tid. På vei tilbake var min sekk litt off, så jeg må nok gå litt rundt i nabolaget med litt oppakning, og finjustere.
  • Og gode sko. Jeg takler ikke å gå tur i sko som blir våte eller vonde.
  • Vi visste hvor vi skulle. Ingenting er mer frustrerende enn å gå av banen og ikke vite hvor man skal. Gjør litt research før du drar på tur, særlig om du er nybegynner, sånn som oss. Tursøstre har 10 fine teltplasser du kan dra til utenfor Oslo.
  • Vi gikk ikke for langt. Siden dette var vår første tur ville vi ikke være overambisiøse, så vi la turen til Nedre Blanksjø, som er cirka 1,5 kilometer fra Sognsvann. Vi hadde også med oss en valp, og selv om han trenger mye mosjon skal han ikke overanstrenge seg heller. Så 1,5 kilometer var passe.
  • Vi hadde forberedt deler av middagen på forhånd. På formiddagen kuttet jeg alt som måtte kuttes, og forhåndskokte pasta og brokkoli – så vi sparte mye tid og krefter ute i skogen.
  • Vi lånte utstyret vi mangla. Så slapp vi å blakke oss fullstendig.

Dette gjorde vi feil

• Vi glemte fyrtøy. Og det er jo ganske dust. Flaks at det var flere i nærheten, som vi kunne låne av, og dobbeltflaks at søstra til Erlend (som hadde lånt oss stormkjøkken) hadde fyrstikker i kaffekjelen. Takk, Marie <3
  • Vi hadde med for mye mat. Og det tar unødvendig med plass, vekt og gir potensielt unødvendig mange smuler i sekken på vei hjem,.
  • Vi planla ikke godt nok for hvordan vi skulle pakke på vei hjem. Og plutselig står du der med halvfulle pakker med kjeks, og lurer på hvordan du skal få dem med uten å få sjokolade over alt.. ta med noen ekstra poser du kan pakke sølete ting i – gjerne gjenbrukbare.

Dette savna vi

• Noe ordentlig å sitte på. Vi hadde med sitteunderlag, men når man begynner å bli gammel savner man fort noe med ryggstøtte. En fluktstol eller hengekøye står høyt på lista over det vi ønsker å kjøpe før neste tur.
  • En liten oppvaskbørste. Neste gang kommer jeg til å ta med hodet til bambus-oppvaskbørsten min, så trenger vi ikke å få matrester fra stormkjøkkenet i sekken. Husk å tømme vaskevannet inn i en busk, og ikke tilbake i badevannet du henta det i. Det er ikke så gøy for de som kommer etter deg å bade i dine baconrester.
  • Stillhet. En gjeng med folk hadde techno-party over haugen bortenfor oss hele natta.. ganske irriterende når du drar ut i skogen for å finne ro. Neste gang skal vi følge en mindre sti lenger vekk fra selve teltplassen, så vi får være for oss selv.
  • Filter-vannflaske. Hadde definitivt gjort ting litt enklere.

Ja, vi hadde med vinglass. Søstra til Erlend hadde noen i hardplast som hun sendte med oss. Win!

Vi kosa oss skikkelig på tur, og turlivet var noe av det vi gleda oss aller mest til da vi kjøpte hund. At vi endelig er i gang er en god følelse. Jeg lager ei noob-pakkliste som jeg deler med dere om noen dager.