Hverdag
Skriv en kommentar

24 timer i London

Vi hadde bare én dag i London, og maxa den fullstendig. Er rimelig sliten i beina etter å ha klemt en langhelg inn på den ene dagen, men det var verdt det.

Jeg reiste sammen med søskenbarnet mitt, Siri, som er veganer. Så vi fikk utforska den veganske sida av London litt også. Siden hun reiste med meg ble det også en del kongelige fun facts og attraksjoner. Sorry not sorry.

Whole foods

Vi starta dagen med å gå fra Paddington, via Hyde Park og Kensington Gardens, til Whole Foods for å finne frokost. Som vanlig masse hunder, fugler og enorme trær i parken. Whole foods er helt nydelig for vegetarianere/veganere, med masse ferdigsmurt mat, enorme salatbarer og godt merket mat. Trenger ikke fly rundt å spørre de som jobber der om hjelp, eller nilese ingrediens-lista. Vi var på den i Kensington High Street.

Etter å ha plukka med oss masse mat og snacks, og besøkt kaffebaren inne i butikken, gikk vi tilbake til Kensington Palace og spiste frokosten vår på en benk utenfor. Whole Foods gir rabatt til alle som har med egen kopp, og har kun papir-sugerør. For en butikk! Skulle ønske vi hadde denne kjeden i Norge ass.

Vintage-shopping

Videre dro vi til østsida av byen, som jeg ikke har noen særlig gode bilder av, for å dra innom et par vintage-steder. Vi besøkte Old Spitalfields Market og Atika. Det andre markedet vi skulle på var stengt den dagen, så det var litt nedtur. Men følg Brick Lane, så finner du masse second hand-butikker.

Old Spitalfields er en stor hall med masse selgere. Håndlagde smykker, masse fine klær, zero waste-greier og mer. Vi kom i prat med han som solgte Zero Waste-utstyr, og han har akkurat startet. Sjekk ham ut på Instagram: @vimi_zerowastelifestyle.

Jeg skulle jo ikke kjøpe noe som helst i London, men endte opp med et par ringer, blant annet. En av dem fra Spitalfields. Sølv med svart onyx. Var ei veldig spåkone-aktig dame som solgte dem, og hun sa «the stone chooses the person», og det ble så Olivander-aktig at jeg bare måtte ha den. Den skulle beskytte mot negativ energi, og greier, så jeg tenker det er verdt et forsøk.

Sightseeing

Hver gang jeg er i London sverger jeg at jeg ikke trenger å se Buckingham Palace en gang til, men så må jeg jo det. Vi tok bussen et stykke fra Øst, og gikk via The Bank, og Themsen inn mot bykjernen. Totalt gikk vi femten kilometer, og fikk sett St. Pauls Cathedral (hvor Charles og Diana gifta seg), London Eye, Somerset House, Westminster Palace, Westminster Abbey (blant andre Elizabeth og Philip + Kate og William har gifta seg der), Buckingham Palace og Harrods.

Etter den turen var vi så kake i beina at vi tok undergrunnen tilbake til hotellet og hvilte i tjue minutter før vi dro for å finne middag.

Pro-tip: du trenger ikke lenger Oyster card for å reise rundt i London. Du kan fint bruke visa-kort med kontaktløs-mulighet i stedet. Bare bip kortet ditt som du ville gjort med et vanlig reisekort når du går inn på undergrunnen, og du er good to go. Sjukt smart! I det hele tatt er det kontaktløs betaling nesten over alt. Veldig deilig.

Vegansk middag

Siri følger Wagamama på Instagram, og de har restauranter flere steder i byen. Vi tok den nærmest Victoria Palace Theatre, siden vi skulle rett på Hamilton etter middag (skal snakke om Hamilton i et eget innlegg, hvis ikke blir vi aldri ferdig her). Wagamama har asiatisk meny, og egen vegan-meny. Jeg spiste kyllingramen, mens Siri valgte en vegansk curry. Skikkelig god mat, og veldig god service.

Bordet vårt ble merket med «no nuts», og «vegan» – og sjefen sjøl kom ut for å gjennomgå med meg hvilke retter som har nøtter og ikke. Jeg kan noen ganger være litt nervøs for å spise ute, så at noen tar seg tid til det der er utrolig betryggende!

Den første kvelden vi kom valgte vi en tilfeldig italiensk restaurant som fortsatt var åpen like før midnatt, og der var det også enkelt å få pizzaen vegansk. Det virker i det hele tatt som om det er mye kunnskap om veganisme i London, og i følge Siri er 7% av befolkningen i byen veganere. Så det er en bra by å besøke, med andre ord.

Koselig hotell

Vi hadde booka hotell i Paddington utelukkende for at det skulle gå raskt å komme seg til Heathrow dagen etter. Det jeg trodde ville være et typisk London-hotell med vegg til vegg-tepper og lugubert bad viste seg å være et sjukt koselig lite hotell i ei lang gate med store trær. Vi ble oppgradert til superior-room, og fikk dermed rom mot en koselig liten bakgård – som var helt stille! Stort bad, hyggelige folk i resepsjonen, og bra standard. Best Western Plus, Delmere Hotel. Her kunne jeg glatt bodd igjen. Var ikke så dyrt heller.

På generell basis vil jeg absolutt oppfordre til å være lenger, og få gjort mer, når man først er ute og flyr. Alle langhelgene våre er ikke særlig bra for klimaet, og vi kan antakelig leve med færre av dem. For min del handla denne turen bare om å dra på Hamilton, og jeg kommer nok ikke til å dra på noen annen ferie i år.

Når det er sagt er London en utrolig fin by å dra på ferie til. Fordi byen er så utrolig variert. Du kan gjøre alt mulig her, og har du tre–fire dager rekker du over sinnsykt mye.

Om noen har flere tips til veganske restauranter, kafeer, vintage-shopping, zero waste-butikker eller lignende: skriv det gjerne i kommentarfeltet – så kan jeg samle sammen litt.